Recenze Dead Space (2023) - Ahoj Ishimura, dlouho se nevidíme

Remake Dead Space, jedné z nejlepších hororových her naší doby od populárního poskytovatele online her Friv2Online, je konečně k dispozici na konzolách a PC. Navštívili jsme kosmickou loď Ishimura, setkali jsme se s hordami hrozných nekromorfů a jsme připraveni podělit se o naše dojmy z tohoto dobrodružství v recenzi.

V roce 2008 Dead Space ukázal, jaká by měla být dobrá vesmírná hrůza - temná, strašidelná a velmi nepříjemná. V roce 2023 vypadá remake hry připravený zopakovat úspěch originálu - stále je to skvělá akční hra, aktualizovaná a vylepšená v souladu se současnými trendy.

Děj zůstává stejný: inženýr Isaac Clarke a další členové týmu dorazí na obrovskou kosmickou loď Ishimura třídy planetary ripper, aby provedli opravy.

Na místě se hrdinové dozvědí, že téměř každý, kdo byl na lodi, byl zabit, a po chodbách a přihrádkách se nyní potulují děsivé nekromorfy - příšery, které pomocí těl mrtvých jako konstruktéra vytvořily něco nepředstavitelného a zcela nepřirozeného. Tak začíná bitva o přežití, ve které hlavní hrdina a jeho společníci nemají téměř žádnou šanci na výhru.

Zatímco původní Dead Space poměrně pomalu zavedl hráče do průběhu událostí a dlouho udržoval intriky o původu Nekromorfů, remake je aktivnější: Pozorný hráč velmi brzy odhalí všechna tajemství a další úkoly zavedené vývojáři re-vydání rozšiřují příběh a přidávají motivaci postavám.

Hlavní postava, Isaac Clarke, má zároveň nový vzhled a nyní mluví: ve hře z roku 2008, stejně jako Gordon Freeman, držel smrtelné ticho. Nyní se postava cítí živější, lidštější, ale bez ozdůbek - nebudete od něj očekávat vtipy a zbytečné fráze. Změnily se také další postavy, u některých z nich budete moci zjistit více informací, než byste chtěli - Ano, autorům se nepodařilo překonat příležitost vypsat na hráče podrobnosti o sexuální orientaci Clarkových společníků.

Spuštění remake, není možné věnovat pozornost aktualizované grafice. Nejedná se o jednoduchý remaster s utaženými texturami a vylepšeným osvětlením: vývojáři vytvořili novou hru od nuly, a přestože se zaměřili na originál, stále existuje mnoho změn, které nelze minout.

Interiéry Ishimury se tedy staly podrobnějšími, jako Isaacův skafandr. Ano, a příšery nyní vypadají mnohem strašidelněji, s visícími kousky masa, strašidelnými výrůstky a stříkající krví. Model poškození protivníků navíc umožňuje nejen vystřelit končetiny, ale také podrobně pozorovat, jak se kůže odlupuje od svalů a zaostávají za kostmi. Fascinující realistické, i když je nepravděpodobné, že byste se dostali do podívané vzhledem ke zvýšené bojové dynamice v remaku.

Ačkoli je obraz jasně hezčí, hra se také stala mnohem temnější. V originále jsme putovali po Ishimuře, aniž bychom potřebovali přenosné světelné zdroje, jako je baterka, protože ve hře nebyla téměř žádná tmavá místa. Remake se naproti tomu setkává s hráčem s temnotou hřiště, ve které lze skrýt cokoli - od neživého těla po skrytého nekromancera.

To dává bonus k atmosféře titulu, ale také činí hru méně pohodlnou. Pohled do tmy je stále potěšením a omezený počet světelných zdrojů je otravnější než děsivý.

Hráči obeznámení s původní hrou si rychle zvyknou na Ishimuru, zažijí záchvat nostalgie z pohledu známých míst a zapamatují si známé techniky během bitev s protivníky, jako je nezničitelné monstrum s bláznivou regenerací.

Remake zároveň přináší spoustu inovací ve srovnání s titulem z roku 2008. Některé herní scény byly rozšířeny, zatímco jiné byly zcela přepracovány. Například první setkání s Infektorem se koná za přímé účasti Isaaca a epizoda, ve které se hrdina musí vypořádat s deštěm asteroidů, se nekoná u kormidla věže, ale v otevřeném prostoru, kde se inženýr pohybuje mezi automatickými zbraněmi a kalibruje je pod palbou padajících kamenů.

Tam byly také dříve nedostupné zkratky a rychlý pohyb mezi oblastmi, široce inzerovaná schopnost plně létat v nulové gravitaci, a ne jen skákat z jednoho bodu do druhého, jak tomu bylo v originále. Zámky, které vyžadovaly odemknutí uzlů výdajové síly, byly odstraněny a systém úrovní přístupu, který vám umožňuje otevírat zamčené dveře, přináší do hry prvek metroidvania: získáním vyšší hodnosti se můžete vrátit na dříve navštívená místa a odemknout přihrádku s cennou kořistí. Nakonec vývojáři přidali jednoduché hádanky, během kterých musíte distribuovat energii mezi uzly: například vypněte světla nebo přívod kyslíku, abyste otevřeli dveře.

Pokud jde o střelbu a boj zblízka, remake není daleko od původní hry. Isaac se stal trochu mobilnějším a zdá se, že příšery se staly trochu chytřejšími, ale jinak se jedná o stejné bitvy jako v roce 2008, jen odpornější a realističtější. Pokud se podíváte do podrobností, všimnete si změn v systému vyrovnávání zbraní, ale celkově se jedná o drobné inovace.

Při srovnání Dead Space 2008 a Dead Space 2023 můžeme dojít k závěru, že inovace prospěly remaku, ale také stojí za zmínku, že původní název je velmi dobře zachován, takže nelze říci, že by měl být zapomenut ve světle vydání re-vydání. Nová hra dokonale doplňuje již klasickou hrůzu, ale nestane se něčím radikálně lepším.

Pokud porovnáme dva vesmírné hororové filmy této zimy-protokol Callisto a Dead Space, pak bychom doporučili zvolit hrdinu této recenze: může se pochlubit soudržnějším spiknutím, rozmanitým bojovým systémem a hustou atmosférou hrůzy před neznámým, zatímco mezi výhodami projektu od Striking Distance Studios je jen krásná grafika a nic víc.