Bylo jich pět: otec, matka, syn, dcera a pes. Nějakým zázrakem, vyhýbajíc se radiaci, brutálním lidem a písečným bouřím, se jim podařilo najít útočiště v radioaktivní poušti pro případ atomové války. Bylo to staré a ošuntělé, takže rodina měla spoustu práce. Ale každý věřil, že to dokážou. Matka zmizela jako první: jednoduše se nevrátila z jiného výpadu.
Brzy poté nějaký psycho zabil mého otce. Děti musely otevřít dveře ženě jménem Donna, která náhodou procházela kolem, aby jim pomohla postarat se o dům. Poté vpustí více lidí pod podmínkou, že prozkoumají okolí. Lidé zkoumali, nosili jídlo a umírali na záření. Chlapi, otuženi smrtí svých rodičů, to vzali klidně a Donna, když snědla třetího zesnulého, se konečně zbláznila. Následujícího dne se přehlédnutím vypnul vzduchový filtr a všichni byli ozářeni. Pro zvířata nebyl žádný lék - pes zemřel. Ten bratr a sestra to nevydrželi. Úkryt zůstal zevnitř zavřený navždy.
Tady je to, jak jsem toto léto strávil v The Sims, musíte vzít pár lidí a zařídit jim život: najít práci podle talentů, zlepšit životní podmínky, odrazit drobné domácí problémy. Pokud vezmete stejný koncept, ale použijete ho ve světě po atomové válce, příběh je trochu dramatičtější. O tom je Sheltered.
Do útulku vstupuje rodina, jejíž pohodu je třeba pečlivě sledovat. A pokud je to možné, zlepšit životní podmínky: rozšířit prostory, pozvat nové lidi a uspořádat komunu, prozkoumat území v okruhu několika kilometrů. Vyhlídky jsou jasné, ale téměř nedosažitelné - hra se neustále snaží, abyste se cítili velmi špatně.
Každý, kdo žije v útulku, má obrovské množství potřeb: každý potřebuje jídlo, spánek, sprchy a zábavu. Zpočátku nebudete mít dostatek materiálů ani na normální toaletu. K čertu s nimi: uvnitř je tak málo místa, že fyzicky není kam se vešly dva spací pytle - musíte si sepsat harmonogram a střídat všechny čtyři, dokud nevykopáte nové pokoje.
Úkryt bomby vyžaduje neustálou údržbu: čištění filtrů, palivo pro generátor a opravy zařízení. Pokud není vše pod kontrolou, rozpadne se v nejnevhodnější chvíli, takže budete bez vody nebo pomalu naplníte místnost radioaktivním prachem.
Skladovací nádrže na zbytkový déšť jsou minimální a pokud se nové rychle nevybudují, první dlouhodobé sucho způsobí, že budou trpět všichni. A dosud nikdo nevynalezl „generátor jídla“, takže budete muset jít ven a sehnat zásoby. Po přezkoumání charakteristik obyvatel musíte vybrat nejrychlejší a nejpozornější obyvatele a vydat se do nejbližší vesnice.
K tomu je vybavena expedice: na mapě je nakreslena trasa, je přidělen potřebný přísun vody (bez deště, riskujete, že budete doma) a část rodiny jde do neznáma. Cítí se cítit pouze v nouzových situacích, komunikuje rádiem; hráč může být přepraven tam osobně kontrolovat události.
Několik vesnic je vždy poblíž: najdete zde nejzákladnější věci pro přežití. Trochu plastu na výrobu ochranných respirátorů - zůstaňte bez nich a nebudete moci úkryt opustit bez rizika, že onemocníte. Dřevo, cement, kov jsou základem pro expanzi a konstrukci. Pokud máte štěstí, pak nějaké žárovky, dráty, mikroobvody, abyste mohli upgradovat přístřeší.
Tato hra se opírá o snadno použitelný systém zpracování. Z asi šedesáti komponent jsou sestaveny všechny struktury potřebné pro každodenní život, které jsou v průběhu času efektivnější a technologicky vyspělejší. Nějaké „dubové“ rozhraní nutí hráče rychle si zapamatovat téměř všechny potřebné komponenty a pamatovat na jejich počet, aby věděl, jaký haraburdí tentokrát vytáhnout z města.
Nikdo však nezaručuje, že budete moci vůbec něco získat: lidé neustále chodí po povrchu, jehož chování nelze předvídat. Mnoho lidí se chce připojit, ale můžete si to dovolit s jediným spacákem? Někdo nabídne obchodování a toto je nejlepší scénář. Koneckonců, mohou zaútočit a pak se budete muset zapojit do tahového boje.
Na třetí nebo čtvrtý pokus se jim nakonec podařilo udržet vše pod kontrolou. Lidé přestanou umírat hladem, špínou nebo devastací, život se trochu stabilizuje a začnou se objevovat i neskromné požadavky: Chci více žárovek, pracovní stůl je technologicky vyspělejší. Možná dokonce opravit auto nahoře!
Stabilita ve hře je ale iluzorní: čím dál se vzdálíte od domova, tím těžší je pustina. Pokud váš průzkumný oddíl najde město a narazí na gang psychopatů, můžete zemřít. Maminka a dcera zůstanou doma samy, s rozbitými nervy a možná bez respirátorů, které by šly ven. Budeme si muset počkat na vzácné obchodníky, kteří někdy bloudí k železným dveřím. Nebo jiní nešťastníci, kteří se chtějí připojit.
Je pravděpodobné, že se pod vaším vedením změní několik generací lidí žijících v útulku. Někdo zemře na záření a bude sežrán, někdo zemře na cestě, pokud se zapojí do boje. Je téměř nemožné vyhrát boje: jsou vyrobeny primitivně a extrémně nepohodlně.
Bojový systém od JRPG spočívá na volbě jednoho tlačítka, které musíte asi třicetkrát šťouchnout. Kromě toho existuje několik zjevných konstrukčních chyb: boj je vždy nerentabilní a strašně otravný, ale pokud to neděláte pravidelně, okamžitě zaostáváte za protivníky v úrovni a je zaručeno, že zemřete. Zbraně ve hře proto zcela ztrácejí svoji funkci a zůstávají jen cennou „měnou“ pro obchodníky.
Hra má i další nevýhody. Počet náhodných událostí je tedy omezen pouze na tři typy setkání s lidmi. Útulek také zřídka hodí triky: pokud někdo není otráven jídlem, ale to jen znamená, že musíte tvrději pracovat jako mop. Stejní The Sims drží krok hlavně kvůli znepokojujícím nehodám: je jasné, že Shelteredchce totéž, ale zatím se více věnuje managementu.
„Ahoj“, protože hra byla nedávno vydána v Early Access. V době psaní tohoto článku teprve začínají korigovat základní rovnováhu objektů (dosud nejvzácnějším a nejpotřebnějším nálezem je plast, jehož popis říká: „Leží v každém domě“).
Systém potřeb je navíc chromý. Úroveň stresu vyskočí, až když někdo zemře, a postavy navzdory „naléhavé potřebě“ snášejí nepřítomnost duše bez jakýchkoli následků. Hlad a dehydratace také nesnižují počet životů, a aby mohl hrdina vybudovat jednu místnost, musí strávit dvakrát tak dlouho bez spánku. A nic, vyrovná se.
Všechny drobné věci, nepracující mechanismy hry, se však snadno odpouští, protože vydání rané verze toto vše implikuje. Ale i přes katastrofy, která se nazývá bojový systém tady, a to navzdory křivě pracovní „Randomizer“ Chráněná je neuvěřitelně návyková.
Vektor, který následují vývojáři, je nyní jasně načrtnutý a funguje dokonce i v naprosto syrové podobě. Pokud v době, kdy opustí EA, mohou autoři dosáhnout vnitřní rozmanitosti, jako jsou velcí „manažeři“, jako je Theme Hospital , pak lze simulátoru „typické americké rodiny v atypických podmínkách“ strávit dobrých sto hodin.